Fin del mundo.... einde van de wereld - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu Fin del mundo.... einde van de wereld - Reisverslag uit Ushuaia, Argentinië van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu

Fin del mundo.... einde van de wereld

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

12 Februari 2012 | Argentinië, Ushuaia

10-2

Vandaag ging de wekker al vroeg en wel om 6:00 uur. Snel aangekleed en ik kon in de keuken direct aanschuiven voor een ontbijt. Heel bijzonder is dat dit hostel wordt gerund door een nieuw Zeelandse van halve 60. Zij bakt iedere dag vers brood voor de gasten, maakt voor iedereen pordridge en bakt iedere dag een eitje. Het maakt haar niet uit hoe laat je weg moet zij zorgt er voor dat alles klaar staat. Echt super. Na het ontbijt was het tijd om naar de bus te lopen. Hier aangekomen kon ik gelijk instappen en kon de reis van 12 uur beginnen. Ik moest overstappen en dacht dat dit ergens op een bus terminal zou zijn. Dit was echter niet het geval. De bus stopte ergens in the middle of nowhere en aan de andere kant stopte er ook een bus en we mochten de weg oversteken en van daar uit ging de reis verder. Na 2 uur ging de bus op een soort van container pont en werden we een meer over gevaren. Waarna we onze weg konden vervolgen naar de grens. De grensformaliteiten verliepen vandaag een stuk soepeler aangezien de buschauffeur alle paspoorten in nam en ermee naar de douane ging. Dit deed hij vervolgens ook bij de politie en wij konden ondertussen een kopje koffie halen. Dit was zeer goed geregeld!
De reis ging door een prachtig landschap over veel onverharde wegen. Dat zie je hier wel heel veel. Om 18:15 uur aangekomen in Ushuaia, het was een snelle rit geweest. Hier aangekomen mijn hostel opgezocht en s'avonds gelijk op zoek gegaan naar een excursie. Ik heb een excursie naar een pinguïn kolonie geboekt. Deze excursie is uniek omdat alleen het bureau waar ik geboekt heb, het recht heeft om 2 maal daags met maximaal 20 personen per keer voet aan land te zetten. Na nog wat gegeten te hebben en downtown Ushuaia te verkennen was het tijd om mijn bedje op te gaan zoeken.

11-2
Vanochtend rustig aangedaan en wat zaken opgezocht voor het vervolg van mijn reis. Om 14 uur was het dan tijd om op pad te gaan naar de pinguïns. We moesten eerst ruim 90 km rijden en zijn onderweg een aantal keer gestopt voor foto's. O.a bij bomen die door de altijd harde aanwezige wind schuin zijn gaan groeien. Ziet er echt erg apart uit. Hierna zijn we nog in een museum geweest waar ze allerlei skeletten van zeedieren hadden en hierbij ook uitleg gaven. Na het museum was het dan eindelijk tijd om in een zodiac te stappen om naar het eiland te gaan waar de pinguïns gevestigd zijn. Het bleek al snel dat het hier een stukje kouder was dan eerder op de dag. Op het eiland leven 2 soorten pinguïns. De magelhanhn en de koningspinguin. Van de rand van de zodiac moesten we ons op het land laten glijden en heel rustig bewegen. Overal waar je kon kijken om je heen waren pinguïns. Na een poos rondgelopen te hebben zagen we een schip aankomen. Ze leggen inderdaad vlak bij het eiland aan, maar van daaruit staat men met zijn allen op een kluitje naar de pinguïns te kijken. Het was wel erg gaaf dat wij hier gewoon tussen liepen.
Terug naar de zodiac had de gids netjes een trapje meegenomen en konden we hiermee weer de boot inklimmen. Er werd direct gewaarschuwd voor ruw water. Dit hebben we geweten ook! De zodiac klapte soms erg ver naar beneden op het water. Terug aan de kant zijn we weer. Met de bus terug naar Ushuaia gegaan. S'avonds in de stad nog even wat gegeten. Mensen gaan hier niet voor 21 uur eten. Restaurants zitten dan om 22 uur ook helemaal vol en ook de kleine kinderen komen dan mee.

12-2
Vanochtend eerst mijn tas in te pakken om te verhuizen naar mijn volgende hostel dat zo'n 6 straten verderop zit. Ik had dit hostel al eerder geboekt en toen ik deze week besloot om niet in puntas arena's te stoppen bleek mijn eerder geboekte hostel geen plaats te hebben. Daarom een korte oversteek naar een ander hostel. Na hier om 10 uur mijn spullen afgeleverd te hebben, heb ik besloten om naar nationaal park vuurland te gaan. Na in de winkel brood en drinken gekocht te hebben, de bus gepakt naar vuurland. Dit ligt zo'n 15 km buiten Ushuaia. Hier aangekomen kon je kiezen voor een aantal wandelroutes. Ik heb gekozen om me af te laten zetten bij de route van 8 km langs de kust. Je zou hier zo'n 4 uur over doen. Eerst heb ik mijn kaarten op de post gedaan in het meest zuidelijke postkantoor en heb ik een stempel laten zetten in mijn paspoort. Hierna begonnen aan de wandeling. Dit was een wandeling door de bossen en langs de rand van het beagle kanaal. Het was hier echt prachtig. Het weer was heel wisselend. Tussen de bomen was het lekker warm, maar langs het kanaal waaide de wind zeer hard. Al gauw werd duidelijk waarom er 4 uur stond. De route bleek voortdurend omhoog en omlaag te gaan over stenen en boomstammen heen klimmend. Aan het eind van de route koffie gedronken met uitzicht op het beagle kanaal. Hierna nog een korte route van 3 km gelopen over een klein eiland om hierna weer de bus terug te nemen naar Ushuaia waar ik lekker ben gaan douchen. Delen van de route liepen namelijk langs de onverharde weg waar auto's langs kwamen scheuren. Ik was zelf ook een grote stofwolk ;-)

  • 14 Februari 2012 - 07:04

    Anja Den Breejen:

    Gave foto's het is heel mooi.
    groeten Anja

  • 14 Februari 2012 - 19:33

    Anja Blonk:

    Hoi Linda,
    Al google'end op internet reis ik met je mee via 'maps' en 'afbeeldingen'. Het is natuurlijk niet hetzelfde als jouw belevingen daar, maar wel heel leuk om te doen!
    Een geweldige tijd in Zuid-Amerika en ik blijf je volgen, hoor!
    Groeten van Anja

  • 17 Februari 2012 - 14:11

    Magda:

    gaaf zeg z'n pinguinkolonie te voet.........

  • 18 Februari 2012 - 21:27

    Judith :

    Hoi Linda,
    Hoe is het op je reis? Heb je al mooie dingen gezien en wat heb je allemaal al gedaan?
    Heel veel plezier nog en tot over een tijdje.

    Groetjes Danny, Mitchell, Bryan en Dylan

  • 19 Februari 2012 - 10:59

    Fonteinkruid:

    Hoi Linda,

    wij (Suzanne en Sergio) zijn nu jouw profiel aan het kijken. Hij mist jou heel erg en vindt het erg leuk om foto's te kijken waar je op staat. Hij vraagt telkens of jij op de noordpool bent, daar hij foto's ziet van pinguins! haha! Hij heeft het er steeds over dat hij ook gaat reizen, zingt vaak het liedje: Ik neem je mee, naar rome of parijs. En het liefst wil hij dan naar parijs zegt hij. Wij wensen jou nog veel plezier!

    groetjes Sergio en Suzanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 30249

Voorgaande reizen:

13 Juni 2014 - 04 Juli 2014

Roadtrip USA

27 November 2013 - 29 November 2013

Stedentrip Boedapest

14 September 2013 - 13 Oktober 2013

Van Delhi naar Bejing

01 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Rondreis zuid amerika

12 November 2010 - 04 December 2010

Mayaroute

17 September 2009 - 16 Oktober 2009

rondreis usa

29 April 2008 - 16 Mei 2008

Rondreis Italie

14 Oktober 2007 - 01 November 2007

rondreis thailand

07 November 2006 - 14 November 2006

Egypte 2006

02 Maart 2006 - 30 Maart 2006

Ecuador 2006

Landen bezocht: