Peru en afzien op de incatrail - Reisverslag uit Aguas Calientes, Peru van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu Peru en afzien op de incatrail - Reisverslag uit Aguas Calientes, Peru van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu

Peru en afzien op de incatrail

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

06 Maart 2012 | Peru, Aguas Calientes

27-2
Vandaag La Paz gaan verkennen. Het is een drukke en chaotische stad. Het komt op mij erg benauwend over. De stad is gebouwd in de bergen en heeft zeer stijle straten. Ik ben wezen kijken op diverse pleinen en bij monumenten. Heb rondgedoold door kleine straatjes. La Paz is ook erg bekend om zijn heksenmarkt. Ik moet zeggen het duurde vele straten tot ik hem gevonden had, maar het was erg apart om te zien. Er hingen veel foetussen van lama's. Deze worden ritueel gebruikt als mensen een nieuw huis betrekken. Zij graven dan een kuil voor het huis en hierin wordt dan de lama foetus gelegd ter offergave voor het huis. Ik heb hier helaas geen foto's van want dat wilden de mensen niet. 's avonds in het hostel gegeten en geskyped met Gladys, docent uit Ecuador.

28-2
Vandaag een excursie gaan maken naar de archeologische site van Tiwanaku. Dit is een plaats waar inca ruïnes zijn gevonden. Na een rit van 1,5 uur kwamen we hier aan. Er is hier een groot museum waar veel voorwerpen van de inca's te vinden zijn. De gids kon echt super veel vertellen over de incacultuur en dit maakte het erg interessant. Hierna naar buiten gegaan, waar de ruïnes te bezichtigen zijn. Hier is pas 5% van de ruïnes blootgelegd en er zal in de komende jaren dan ook nog veel gaan veranderen. Zo staan er op dit moment nog veel originele beelden buiten, en worden aangetast door het weer en bijv toeristen. Deze zullen de komende jaren vervangen worden en in het museum geplaatst worden. Na deze interessante excursie nog snel wat eten ingekocht voor de lange busrit van morgen.

29-2
Vanochtend om 08:00 uur vertrokken naar Cusco na eerst een hoop bureaucratie van het 6 x overschrijven van een busticket ;-) het was een erg lange maar mooie busrit. Eerst nog een stuk door Bolivia om er bij de douane van Bolivia uitgegooid te worden. Hier onze papiertjes ingeleverd en een stempeltje gekregen. Vervolgens mochten we 500m een brug overlopen, kregen een nieuw papiertje om in te vullen (kan deze ondertussen dromen) en vervolgens een stempel dat we in Peru zijn. De bus was inmiddels ook de brug over en we wilden er in gaan zitten, maar dit mocht niet deze moest eerst 10 meter verder gaan staan en dan mochten we instappen, tja. Uiteindelijk na 13 uur aangekomen in Cusco. Hier snel een taxi naar mijn hostel gepakt en nog wat gaan een. Het scheelt dat ze dit hier zo laat doen en dat het hier een uur eerder is dan in Bolivia. Hierna heerlijk mijn bedje opgezocht.

1-3
vandaag precies een maand onderweg, maar het lijkt al veel langer. Na even skypen met mama op weggegaan naar mijn ontbijt. Dit was zeer oud brood. Wij zouden dit niet eens aan onze hond geven, maar goed. Na het ontbijt naar het kantoor van SAS travel gegaan voor de info over de incatrail. Het begint nu toch wel spannend te worden. Morgen avond zal er een bijeenkomst zijn met de gids en medereizigers. Hierna de stad ingegaan en deze verkend. Het voelt hier zo anders aan dan in La Paz het is hier een stuk rustiger en de mensen zijn ook veel relaxter. Hier ben ik naar de markt geweest en heb mijn ogen uitgekeken. Er werd canailles verkocht en ook alles door elkaar. Was erg apart om te zien. Een stuk van de markt was speciaal voor ingewanden etc. Een mevrouw had een lever in haar handen en blies deze op. Kon hier nog wat foto's van koeienbekken maken, voordat de stank me te veel werd. In Cusco zijn heel veel oude straatjes met mooie pleinen en kerken. Heb hier lekker rondgedwaald. Na wat spullen in het hostal gebracht te hebben, was het tijd voor het diner. Het regende op een gegeven moment zo hard dat voetgangers rondom de plaza moesten blijven schuilen, aangezien de weg in een kolkende rivier veranderd was. Dit was echt heel bizar!

2-3
Vandaag een rustig dagje gehouden ter voorbereiding op wat komen gaat. 's ochtends de laatste inkopen gedaan voor de trip en daarna mijn tas inpakken. Dit moet zo licht mogelijk want ik heb immers bedacht zelf mijn tas te gaan dragen. ;-). Tijdens de trail kun je niet douchen en kleren worden toch wel vies dus er wordt aangeraden niet te veel mee te nemen. S avonds meeting met de gidsen en de groep en de coördinator van de dragers. We zijn met 10 toeristen en zullen begeleid worden door 2 gidsen, 10 dragers, 1 kok, 1 assistent kok en de logistiek coördinator. We hebben onze matrassen gekregen en de mensen die dragers gehuurd hebben, iedereen op 2 jongens en mij na :-( krijgen een tas voor hun spullen. We krijgen uitleg over de route en krijgen ook te horen dat we om 5:00 uur opgehaald worden. Snel terug naar het hostel en naar bed.

3-3
Van slapen is niet veel gekomen aangezien ik bang was door de wekker heen te slapen. Veel wakker geweest en uiteindelijk om 4:15 uur mijn bed uit. Tas met spullen die ik niet nodig heb achtergelaten in het hotel en toen konden we gaan. Na nog een aantal mensen opgehaald te hebben zijn we 2 uur gaan rijden, hierna zijn we gestopt om te ontbijten en plastiek zakken te kopen voor in je rugzak en om je matras. Is het niet voor de regen dan is het wel voor de hoge luchtvochtigheid. Hierna doorgereden naar km paaltje 84 waar alle lopers beginnen. Per dag worden er slechts 500 personen toegelaten op de incatrail. Dit zijn zo'n 200 toeristen met 300 begeleiders! Er wordt officieel op paspoort een permit aangevraagd en deze is niet overdraagbaar aan iemand anders.
Nadat onze paspoorten gecheckt zijn en er een groepsfoto gemaakt is kunnen we starten. Het is nu 10:00 uur 's ochtends. We zullen vandaag 14 km lopen. Het eerste stuk is vlak en is prima te doen. Na 3 uur komen we aan op de plaats waar lunch geserveerd gaat worden. Hier zijn 2 tenten opgezet met in de ene tent de keuken en in de andere tent staat een tafel en stoelen klaar waar we aan kunnen eten. Buiten zijn bakken met water neergezet waarin we onze handen kunnen wassen. Het eten is superluxe. Het bestaat uit: vers gemaakte groentesoep, gevulde advocado's, stoofvlees, kip, groenten pasta en zoete aardappel. Na deze geweldige maaltijd zijn we verder op pad gegaan. Onderweg hebben we de ruïnes van Huillca Raccay gezien. Vervolgens hebben we nog 3 uur gelopen naar Wayllabamba (3000 m). Dit ging flink omhoog en ook hier kreeg ik weer last van de hoogte. Kortademigheid speelde op en maakte het flink lastig, om door te lopen. De meeste groepen kamperen hier, maar wij hebben nog een uurtje doorgelopen, naar een mooiere en rustigere "camping". Deze camping bestaat uit een grasveld waar de tentjes keurig opgezet zijn en een gebouwtje met 2 wc's. Deze wc's zijn niet meer dan een gat in de grond. De laatste kilometers waren flink pittig en de laatste 500 meter kwam een drager ons te gemoet om mijn rugzak over te nemen. Met de gids overlegd of ik toch niet iemand in kan huren voor de rest van de dagen, dit kan gelukkig. Aangekomen op de camping stond er thee/ koffie/ chocomelk klaar met popcorn en koekjes. Dit zou zo de komende 3 dagen zijn. Na even gerust te hebben, stond er om 18:30 uur weer een fantastisch diner klaar. Quinoa soep, aardappelpannenkoekjes, vis voor de groep en voor mij kipfilet, rijst groenten, yucca. Na het eten kregen we verse munt thee om onze darmen op gang te houden. Daarna werden we als kleine kindjes naar bed gestuurd (20:00 uur) want we zullen morgen om 04:00 uur gewekt worden voor de zwaarste dag van de trail. We zullen 16 km gaan lopen. Er wordt ons nog even verteld dat als we moeten plassen we dit vanacht achter de tent mogen doen en als we nummer 2 moeten we de gids moeten roepen, omdat we niet alleen naar het toiletgebouw mogen lopen ivm poema's. Welterusten ;-)

4-3
Vanacht heerlijk geslapen en om 4:00 uur wakker gemaakt met een kopje cocathee (dit helpt tegen de hoogte). Nadat we aangekleed zijn staat er een ontbijt van pannenkoeken, brood en pordridge op ons te wachten. De dragers hebben rivierwater voor ons gekookt en gezuiverd zodat we dit veilig kunnen drinken. Flessen vullen, tandenpoetsen, plassen en gaan. Ik heb vandaag mijn hoogteziekte pilletjes ingenomen en hopelijk zorgt dit voor wat verbetering. We beginnen vandaag direct met 3 uur steil omhoog klimmen. Na zo'n 10 minuten twijfelde ik heel erg of ik er niet beter mee kon stoppen. Had direct zeer ernstig last van mijn ademhaling en had het superbenauwd. Een van de 2 gidsen heeft flink op me ingepraat en gezorgd dat ik toch besloten heb door te gaan. Deze hele klim is vooral mentaal een strijd met mezelf geweest. Ik kon iedere keer 5 treden klimmen en moest dan weer stoppen om op adem te komen. Uiteindelijk heeft het me 4 uur gekost, om naar Llulluchapampa (3,680m ) te klimmen, hierna kwam de grootste uitdaging nog 2 uur omhoog naar het hoogste punt van de Death woman pass.(4200 meter). Dit gaf echt een geweldig gevoel. Hierna mochten we gaan dalen. Steile diepe traptreden naar beneden over gladde keien. Ik weet niet wat erger is omhoog of omlaag. Waar de meeste groepen na een uurtje bij hun eindpunt van deze dag zijn gaan wij nog een 3 tal uur ( in mijn tempo 4,5 uur) verder. Naar een mooiere camping. inmiddels regent het ook flink en dit betekent dat de traptreden ondertussen veranderd zijn in rivieren wat het er niet makkelijker op maakt omdat alles spekglad wordt. Wat ben ik blij met mijn stokken. Na 2,5 uur afdalen moeten we weer 2 uur klimmen. Dit is weer flink afzien. Ik kan me nu voorstellen hoe mijn oma zich gevoeld moet hebben op momenten dat ze het zo benauwd had. Uiteindelijk ben ik om 17:20 op de camping aangekomen. Vanavond weer een heerlijke maaltijd gekregen en om 20:00 uur met de kippen op stok. Alle spullen waren kletsnat. Mijn schoenen doorweekt etc. Dit kon je niet drogen en stond allemaal in onze tentjes, ook de natte kleding etc.

5-3
Vanochtend mochten we uitslapen aangezien we slechts 9 km gaan wandelen. Om 06:00 uur gewekt met een bakje coca thee. Daarna gestart met een 2 uur durende klim om daarna 2 uur af te dalen en nog een uur te gaan klimmen. Dit alles door het hoge oerwoud met fikse regenbuien. Om 13:00 uur in het kamp aangekomen en na de lunch even een dutje gedaan. Hierna naar een nabijgelegen ruïne Wiñay Wayna geweest. Hierna een laatste avondmaal gegeten en afscheid genomen van onze dragers die de volgende dag de trein terug zullen nemen. Om 20:30 uur tijd om naar bed te gaan.

6-3
Vanochtend om 03:00 uur gewekt. Snel alles ingepakt en ontbeten. Een aantal van ons zijn vooruit gelopen naar het nabijgelegen checkpoint. Dit gaat pas om 05:30 uur open, maar onze dragers moeten alles vroeg inpakken om de trein te halen. Wij moeten anderhalf uur wachten en er is maar een kleine overkapping. We waren als eerste in deze rij en hadden gelukkig een dak boven ons hoofd toen het flink regende. Om 05:30 uur gingen we van start voor de laatste kilometers. Sommigen van ons gingen er als een gek vandoor, maar ik heb gewoon mijn eigen tempo aangehouden en was keurig in de gemiddelde tijd bij de zonnepoort. Het laatste stuk bestond uit een super steile trap waar de treden recht boven elkaar lagen. Het is geweldig om vandaar uit Machu Picchu binnen te komen lopen. Mensen beginnen spontaan te klappen als ze merken dat je gelopen hebt. Geweldig om Machu Picchu als beloning te zien liggen. Dit is 4 dagen ons doel geweest. Na wat gegeten te hebben. Zijn we gestart met een toer door de Machu Picchu. Hierna met de trein naar aguas calientes gegaan waar we bijeen zullen komen voor een afscheidslunch. Ik had hier ook een extra nacht in het hotel en kon dus heerlijk even warm douchen en bijkomen tot de lunch. Na de lunch afscheid genomen van elkaar en ik heb mezelf s avonds getrakteerd op een massage.

De trail is vooral mentaal een flinke beproeving geweest, waarbij ik me vaak afgevraagd heb waar ik aan begonnen was, maar de tocht was het uiteindelijk meer dan waard!

  • 09 Maart 2012 - 06:47

    Corine V. Middelkoop:

    1 woord: respect!

  • 09 Maart 2012 - 09:18

    Mama:

    nogmaals petje af, fantastisch wat je gepresteerd hebt

  • 09 Maart 2012 - 09:27

    Tjeerd Terlouw:

    Wow echt kicken zo te lezen is het echt super mooi en de foto''s geven een mooi beeld.

    have fun nog even

  • 09 Maart 2012 - 11:39

    Magda:

    he Linda te gek zeg wateen "wandeling" en een geluk dat je die kilo's al kwijt was voor je reis (grapje) veel plezier daar nog .....groetjes ons

  • 09 Maart 2012 - 17:39

    Alie:

    Wow!! Top hoor!! Jammer dat je slecht weer had, maar het blijft hoe dan ook een bijzondere gebeurtenis! Succes met de rest van je reis.

    Groetjes Alie

  • 09 Maart 2012 - 21:21

    Marielle.:

    TOP!!!! Super van je en wat een geweldige ervaring.
    Geniet er nog maar lekker van.
    Gr mariel

  • 10 Maart 2012 - 11:24

    Anja Den Breejen:

    Hoi linda
    Wat stoer en super dat je dat allemaal gehaald hebt. heb je nu mogelijkheid om wat uit te rusten
    nu ik dit schrijf duurt het nog 2 weken voordat dat je thuis bent Geniet er nog van de resterende tijd en ik kijk erna uit om je weer snel te zien.

    liefs Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 30246

Voorgaande reizen:

13 Juni 2014 - 04 Juli 2014

Roadtrip USA

27 November 2013 - 29 November 2013

Stedentrip Boedapest

14 September 2013 - 13 Oktober 2013

Van Delhi naar Bejing

01 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Rondreis zuid amerika

12 November 2010 - 04 December 2010

Mayaroute

17 September 2009 - 16 Oktober 2009

rondreis usa

29 April 2008 - 16 Mei 2008

Rondreis Italie

14 Oktober 2007 - 01 November 2007

rondreis thailand

07 November 2006 - 14 November 2006

Egypte 2006

02 Maart 2006 - 30 Maart 2006

Ecuador 2006

Landen bezocht: