Tibet - Reisverslag uit Lhasa, China van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Lhasa, China van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu

Tibet

Door: Linda Hofmans

Blijf op de hoogte en volg Linda

06 Oktober 2013 | China, Lhasa

2 oktober
Vanochtend stonden we om 05:30 uur klaar voor het ontbijt, bleek de kok nog te slapen. Uiteindelijk om 5:50 zonder ontbijt vertrokken aangezien we vroeg weg moesten vanwege wegwerkzaamheden. Ook vandaag zal weer een lange tocht worden. Om 8:00 uur gestopt om te ontbijten en daarna zijn we naar Gyantse doorgereden om daar 35 meter hoge Kumbumstoepa, een van de mooiste bouwwerken in Tibet, met binnenin 112 kapellen vol beelden en muurschilderingen te bekijken. Deze was erg mooi om te zien. Onderweg volop genoten van de schitterende landschappen. We hebben vele plas / foto stops gemaakt. O.a van prachtige vergezichten op besneeuwde bergen en een gletsjer. Book zijn we over de 4974 meter hoge Kambapas gereden waar we een verbluffend zicht op het heilige turkooizen Yamdrok Tso-meer hadden. Rond 18:15 uur waren we uiteindelijk in Lhasa, waar we vanavond in een restaurant hebben gegeten wat wordt gerund door een Nederlander. Even iets anders dan noodles en rijst was wel erg lekker.

3 oktober
Vandaag zijn we het sera en drepung klooster gaan bezoeken. Eers naar het Drepung klooster, dit is een van de rijkste kloosters van Tibet met de meeste monniken. Tijdens de culturele revolutie is hier veel van vernietigd, maar ook veel is weer herbouwd. Het is erg mooi om alle rituelen te zien en zeker nu er veel pelgrims aanwezig zijn.
Smiddags zijn we naar het Sera klooster geweest. Hier leren de beginnende monniken debatteren. Dit is een ritueel wat iedere dag van 15 tot 17 uur plaats vindt in de tuin van het klooster. Monniken zijn in groepen van 3 of 4 aan het debatteren en er wordt hierbij gebruik gemaakt van een soort handje klap. Heeft iemand het voldoende onder de knie dan mag hij met de hoogleraar debatteren om een graad verder te komen. Dit was een indrukwekkend schouwspel.

4 oktober
Vanochtend zijn we naar het Potala palace gewandeld, dit is het voormalig winterpaleis van de Dalai lama. Toen we daar aankwamen moesten we weer opstellen in een rij op de volgorde van onze paspoortnummers en mochten we niets mee naar binnen nemen, behalve een paspoort, geld en fototoestel. Nadat we weer door de beveiliging waren wachtten ons de nodige traptreden om bij het paleis te komen I.c.m. de hoogte was dit een fikse klim waarbij we menig maal adem hebben moeten happen. Boven aangekomen dachten we dat we klaar waren met de trappen maar in het paleis waren ook nog allemaal stijle trappen. Het Potala bestaat uit duizend vertrekken waarvan een groot deel kapellen en gebedsruimtes zijn. Op dit moment is het vakantie en komen er ook duizenden nomaden naar Lhasa om te offeren voordat de winter begint en daarnaast hebben ook de chinezen vakantie. Kortom gigantisch druk. Chinezen hebben een heel ander beeld van normen en waarden dan wij en dit botste aardig tijdens ons bezoek hier. Mensen proberen zich overal langs te duwen ook al is er geen ruimte dan nog vinden ze dat ze er langs moeten. En verder vinden de reisleiders het van groot belang dat niet alleen hun groep maar ongeveer het halve Potala hoort wat ze te vertellen hebben. Erg fijn als je eigen gids wat uit staat te leggen. Ik was hekkensluiter van onze groep dus je snapt dat ik menig conversatie met mijn Chinese vrienden heb gehad :-)
Laatste dagen best wat last van mijn rug en de ongelijke trappen werken hier niet echt aan mee. Besloten om mijn rug daarom s middags wat rust te bieden en in het hotel gebleven. S avonds met 5 anderen bij een soort Kentucky fried chicken gegeten. Werden van te voren gewaarschuwd dat het lang kon duren voor we eten op ons bord hadden, maar ze hadden mooie aanwijskaarten en het eten stond zo op tafel. Het is heel grappig om te zien dat ze hier in restaurants soms bang lijken om buitenlanders te helpen want ze staan gelijk met drie man sterk achter de kassa om je te helpen en lopen hierbij erg te giebelen. Na een heerlijke maaltijd terug naar het hotel gegaan.

5 oktober
Vandaag een vrije dag en met 4 reisgenoten (Herman en Ineke en Dorien en Karin) besloten om een rondwandeling door het oude centrum te maken. We hebben de totale groep een beetje opgedeeld omdat het erg lastig is om met 11 toeristen ergens te lopen enden ook nog iedereen bij elkaar te houden. In lonelyplanet stond een leuke wandeling en deze besloten te doen. Zijn nu echt in oude stad van Lhasa terecht gekomen. Naar de souvenirmarkt geweest en daarna dwars door allerlei kleine straatjes, fantastisch! In d kloosters waar we hiervoor geweest waren waren vaak de gebedsruimtes leeg, maar nu gingen we een klooster binnen waar nauwelijks toeristen komen en hier zaten de monniken hun mantra's te zingen, de sfeer die het uitademde was gewoon om kippenvel van te krijgen. Onderweg ook veel ambachtslieden gezien, zoals restaurateurs, noodle makers, kleermakers etc. Was een grandioze dag! Daarna nog inkopen gedaan in de supermarkt aangezien we morgen met de trein meegaan en dit een rit van 34 uur wordt. Kijk hier wel naar uit!

• 06 Oktober 2013 - 09:56

Mama:

hoi,

Weer een fantastische ervaring rijker. Dit is geloof ik een reis met alleen maar hoogtepunten. Geniet er nog maar een weekje van want het einde komt alweer in zicht. Veel plezier nog

mama

• 07 Oktober 2013 - 19:27

Oom Mari:

Wat spannend !!!
    En dan zit ik aan de keukentafel en lees al dat moois op mijn laptop, die met stoom word aangedreven.
    Mijn reis naar Giersbergen zal ik maar niet op Waar Ben Jij Nu plaatsen.
    Mari.

• 08 Oktober 2013 - 13:06

Marieke:

Fantastisch allemaal. Blijf lekker nog genieten van al het moois!
    Sterkte met je rug X

• 08 Oktober 2013 - 16:38

Gerard Dekkers:

Hoi Linda,
    Geniet nog maar lekker van je wereld vakantie, en maak er het beste van, blijf gezond en hou je taai, maar dat zal wel lukken.
    groetjes Ome Gerard en Tante Ida