Van India naar Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu Van India naar Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu

Van India naar Nepal

Door: Linda Hofmans

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 September 2013 | Nepal, Kathmandu

Vanavond zouden we een nog een boottocht gaan maken om nog meer te zien van het nieuwe festival wat vandaag gestart is, maar het regent heel erg en daarom kan de boottocht helaas niet doorgaan. We besluiten om nog een laatste maal de stad in te gaan en daar nog even te gaan eten. Het eten was erg lekker en na een gezellige maaltijd zijn we snel ons bed ingedoken, omdat we morgen een lange reisdag voor de boeg hebben.

20 september

Vanochtend om 5:30 uur ontbeten en om 6:00 uur stond de bus weer klaar om ons naar Shivpatinagar te gaan. Dit is een plaats vlakbij de grens met Nepal. Het was een beleving om onderweg naar buiten te kijken en alle taferelen te aanschouwen. Je schiet van de ene verbazing in de andere. Na een paar uur hadden we een plaspauze, met voor de dames een prachtig uitzicht op de steenfabriek. ;-) toen wij met 6 vrouwen achter de steen hopen vandaan kwamen stond er een heel rijtje Indiase mannen vol verbazing te kijken waar toch wel die blanke dames vandaan kwamen uit dat grasveld. Toen was het tijd voor thee. Er stond een provisories gasfornuis waar een houtvuurtje on brandde. Er zat een man voor die een fietswiel met ketting en ventilator er aan, aanslingerde om zo het vuur op te stoken. Een geweldig gezicht. Na de thee zijn we weer verder gereden. Ergens onderweg nog gestopt voor onze lucnchpakketjes te nuttigen. Ook hier weer tijd voor plaspauze. Over de oprit van het restaurant kwamen we in de achtertuin waar we wat beschutting hadden. Je moet er in Nederland toch niet aan denken dat er een zooitje toeristen je tuin in loopt en daar maar hun behoeften gaat zitten doen maar dat is hier heel normaal.

Om 16 uur kwamen we dan eindelijk aan in ons hotel dit was een koloniaal landhuis. Schitterend. We waren de enige mensen daar. We hebben een ronde gelopen over het terrein en daarna kregen we diner in een nog koloniaal ingerichte kamer. S avonds nog wat gedronken en daarna ons bed in.

21 september

Vandaag om 7:00 uur vertrokken om naar Nepal te gaan. Na 2,5 uur hebben we de grens van Nepal bereikt. Hier moesten we uit de bus stappen en alle bagage werd op 2 riksja s gedaan en daarna moesten we 10 minuten naar de grens lopen. Hier moesten we onze paspoorten inleveren en kregen we de uitreisstempel voor India. Hierna moesten we weer 5 minuten verder lopen om onze paspoorten nogmaals in te leveren voor een stempel om Nepal in te komen. Dit ging gelukkig allemaal voorspoedig. Daarna zijn we weer met de bus verder gegaan. Het eerste wat opviel was de rust van Nepal. Onderweg zijn we gestopt voor lunch. We hebben daar een gigantische regenbui gehad. Na de lunch zijn we weer verder gereden. Onderweg nog gestopt voor een plaspauze. Een van ons reisgezelschap trok haar broek naar beneden om te plassen en toen begon een Nepalese dame erg hard te lachen, aangezien zij met jurk en al wijdbeens gaan staan en gewoon zo plassen. Na een hobbelige weg zijn we aangekomen bij Chitwan nationaal park. Vanavond nog lekker gegeten en daarna naar bed.

22 september
Vandaag mochten we uitslapen. Rond 9 uur zijn we lekker gaan ontbijten en het plaatsje gaan bekijken. Hier zaten allemaal souvenirwinkeltjes etc. Na de lunch was het tijd voor onze olifantentocht. Met vier personen zaten we op een olifant. Er was nog weinig bewegingsvrijheid over ;-) op de olifant zijn we een tocht door de jungle gaan maken. Onderweg hebben we veel dieren gezien. Een alligator, herten, 2 grote en een baby neushoorn en nog veel meer. Na deze tocht zijn we teruggegaan naar het hotel en hebben we nog wat gegeten. Tussen de stroomstoringen door hebben we nog wat verkoeling kunnen vinden van de ventilatoren.
Het is nog steeds gigantisch warm en vooral erg vochtig.

23 september
Vanochtend zijn er een aantal een wandeling door de jungle wezen maken maar ik heb lekker nog wat zitten lezen en op mijn gemak wezen ontbijten. Om 12 uur zijn we vertrokken naar Kathmandu. Dit was een lange tocht over zeer hobbelige wegen. De natuur van Nepal is schitterend. Het is erg heuvelachtig en we hebben onderweg mooie rijstvelden gezien.
S avonds om 19:30 uur zijn we in Kathmandu aangekomen. Hier hebben we nog even wat gegeten en daarna naar bed vertrokken.

24 september
Vanochtend hebben we met een groepje een taxibusje gehuurd en zijn we om 8:00 uur naar een tempel een uurtje rijden van Kathmandu vertrokken. Hier komen nauwelijks toeristen. In deze tempel offeren mensen nog dieren. Op het moment dat wij daar stonden werd er een kip geofferd. De kip werd de kop afgesneden en daarna werd deze in een pan met kokend water gedaan om vervolgens geplukt te worden. Deze rituelen waren erg indrukwekkend. Na het bezoek aan de tempel zijn we doorgereden naar een andere tempel doorgereden. Na dit bezoek zijn we doorgegaan naar de stupa in Kathmandu. Hier hebben we op een dakterras gezeten waar vandaan we een mooi uitzicht hadden over de stupa. Hierna hebben we rondgelopen in alle steegjes van Kathmandu wat net een grote openluchtmarkt is.

25 september

Vanochtend hebben we nog een ochtend gedwaald door de straatjes van Kathmandu. Nu nog even tijd om even een stukje te schrijven en dadelijk gaan we weer verder naar bhaktapur.

• 26 September 2013 - 14:21

Ome Gerard:

hoi Linda,

Geniet nog lekker van je vakantie en van alle nieuwe cultuur die je ziet leuk om eens na te praten als je weer in Nederland bent, nogmaals geniet er van en blijf gezzond.
    Groetjes tante Ida en ome Gerard