In the Jungle - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu In the Jungle - Reisverslag uit Cuyabeno, Ecuador van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu

In the Jungle

Door: Linda Hofmans

Blijf op de hoogte en volg Linda

18 Maart 2006 | Ecuador, Cuyabeno

Hallo Allemaal

Zondag 12 maart ben ik savonds om 23.30 uur vertrokken met de nacht bus naar Lago Agrio om hier de volgende dag om 7.00 uur sochtends aan te komen. Ik ben hier een hotel gaan zoeken. Ik ben hier deze dag gebleven om te wachten op de bus die de volgende dag zou vertrekken naar de jungle. In Lago Agrio was niet veel te doen het was er alleen maar heel warm en klam. Ik heb deze dag een beetje in het zwembad rondgehangen en in mijn kamer met airconditioning anders was het niet te doen.

Savonds om 20.00 uur was het nog steeds 28 graden en erg benauwd.

Dinsdagochtend ben ik om 5.00 uur met de bus vertrokken naar Puente del Cuyabeno. Hier zou mijn gids mij opwachten. De rit duurde zo{n 5 uur omdat het snachts erg hard geregend had en de weg niet verhard is.
Eindeijk aangekomen in Cuyabeno zijn we met een kano vertrokken naar het kamp. Hier wachtte de rest al op ons. Aangekomen in het kamp zeiden ze dat we een wandeling gingen maken en vroegen of ik al ontbeten had. Ik had om 5.00 uur ontbeten en dacht dat dit wel voldoende zou zijn tot lunchtijd. We gingen wandelen en na 4 uur vond ik het wel lang genoeg maar bleek dat we nog helemaal terugmoesten en dat we een wandeling van 6 uur aan het maken waren!!! Op rubber laarzen om hoog klimmen en dalen in de blakke zon van 35 graden. Aan het einde werd ik heel erg beroerd van het niet eten weinig slapen en de pijn in mijn enkel. Het was een mooie wandeling en we hebben veel gezien zoals giftige spinnen veel vogels etc. Na uiteindelijk om 15.30 uur te hebben gelunched zijn we hierna gaan vissen voor piranha s. De piranhas wilden echter niet bijten dus zijn we na een uurtje maar weer teruggegaan.

Woensdag zijn we vroeg vertrokken naar een ander kam. Dit was 4 uur verderop met de kano. Onderweg hebben we vele apen, papagaaien ijsvogels en andere vogels gezien. Dit was echt heel gaaf. Aangekomen bij het kamp hebben we gelunchend en zijn we naar Lago grande vertrokken. Dit was een half uur varen met de kano. Hier hebben we zoetwater dolfijnen gezien. Een moeder en haar jongen kwamen hier telkens boven water. Hier hebben we gezwommen en genoten van de zon. LAter hebben we hier gekeken naar de zonsondergang echt super!!! Terug op weg naar het kamp zijn we gaan zoeken naar kaaimannen maar helaas hebben we er geen gevonden.

Donderdag zijn we naar een gemeenschap gegaan in de jungle. We hebben hier brood gemaakt van yuca en rondgelopen in de diverse plantages. Na het bezoek aan de gemeenschap moesten we weer terug met de kano (in de regen). 4 uur lang in een kano in de stromende regen is best lang.

S avonds gingen de eerste mensen weg en wij zijn hierna nog even naar de winkel gegaan die aan het begin lag om wat cola etc te halen. Na nog geen 200 meter zagen we een kaaiman van 2 meter. Echt eng. Later hebben we er nog twee gevonden. In principe doen ze niks alleen voor verdediging maar ik moet zeggen dat het wel supereng was. Je moet je voorstellen dat je in een kano zit en je een kaaiman vlakbij ziet maar dat het licht uit moet. Je zit in het donker in de kano en ziet niks, je hoort alleen de bewegingen van het water en de kaaiman. brrrr. Ik was blij toen ik terug was in het kamp.

Vrijdag was de laatste dag en ben ik met de gids nog wezen vissen. De andere hadden geen zin en ik ging dus alleen met de gids met een kano die met peddels voortbewogen werd visen voor piranha s. Ik heb in het totaal 7 piranha s gevangen en 2 andere vissen. Was echt een heel raar idee. De groote piranha moesten we ook gelijk doodden zodat onze vingers en tenen veilig waren. Terug in het kamp hebben we ze gebakken voor de lunch. Om 19.00 uur heb ik de bus terug genomen naar Quito waar ik vanochtend om 7.00 uur weer ben gearriveerd. De jungle was echt ontzettend gaaf. Ik zie er nu alleen uit als een grootte muggenbult. Er zitten er ongeveer 25 op een voet en op mijn armen zijn het er niet minder.

Morgen vertrek ik met de bus naar het strand om nog een weekje van de zon te genieten.

groetjes vanuit een zonnig ecuador

• 19 Maart 2006 - 10:52

Eefje:

Zo te lezen heb je al heel wat meegemaakt afgelopen week. Geniet nog maar van de warmte, want in Nederland is het heeeel koud.

• 19 Maart 2006 - 13:17

Debby:

Hey, Linda, echt supergaaf man! En dat je dat allemaal durft en doet, echt super!

Groetjes Debby

• 19 Maart 2006 - 15:44

Kim:

He lin! Supergaaf man dat je naar Cuyabeno bent geweest! Is wel meer de exhte jungle dan puyo he? Ben jaloers. als je nog bij mariana de jesus komt, geef ze allemaal een dikke knuffel en maak nog wat leuke foto's van mijn kindjes! Groetjes kim

• 20 Maart 2006 - 16:49

Ymke:

He Linda,

leuk ff te lezen wat je daar allemaal sjouwt, haha. Nog even bruin worden en dan is het weer tijd voor het echte leven, helaas.....

Geniet er nog van!

Groetjes, Ymke en natuurlijk ook van alle Hoofdwallers!