China - Reisverslag uit Peking, China van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu China - Reisverslag uit Peking, China van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu

China

Door: Linda Hofmans

Blijf op de hoogte en volg Linda

13 Oktober 2013 | China, Peking

6 oktober
Vanochtend om 9:00 uur vertrokken naar de trein. Het station was even rijden en na gecheckt te zijn, zijn we om 11 uur vertrokken. In de trein bleken we met 6 personen in een coupe van 4 m² te zitten. Deze coupe bestond uit 6 bedden en de bagage moest ook helemaal bovenin. Dit moest gebeuren door zo ongeveer te apenkooien naar het bovenste bed en dan de koffers omhoog te hijsen. We moesten zitten op de onderste bedden, Duits waren niet de meest comfortabele zitplaatsen. Gedurende de reis konden we kokendheet water halen uit een kraantje en hiermee hebben we noodles gemaakt en thee etc. Ik heb veel gelezen en moet zeggen dat de reis niet tegen viel.

7 oktober
Ook vandaag de hele dag in de trein doorgebracht. Het landschap was erg wisselend en erg mooi. Om 21:00 uur kwamen we eindelijk in Xian de trein uitrollen. We zijn in CHINA! Het hotel was aan de overkant van het station dus dit was maar een klein stukje. In Xian een erg mooi hotel. Lekker gedouched en snel mijn bed ingedoken.

8 oktober
Vandaag al vroeg vertrokken naar het terracotta leger. Dit was erg gaaf om te zien. Bizar hoe groot het is en wat er nog van in tact is. S middags nog een wandeling naar de moslimwijk gemaakt. Hier hebben we heerlijk rondgestruind en s avonds lokaal genoten van heerlijke noodles.

9 oktober
Vanochtend zijn we een fietstocht gaan maken over de stadsmuur van Xian. We zijn samen met de gids met de bus naar de stadsmuur gereden. Terwijl we richting de muur liepen bleek al gauw dat men hier niet stopt als je voor hun auto's loopt. :-) het is hier met oversteken echt opletten geblazen. Op de stadsmuur kregen we fietsen en vervolgens hebben we zo'n 14 km gefietst. Het was erg leuk om zo de stad te verkennen en een overzicht over de stad te hebben. De weg was erg hobbelig maar dat mocht de pret niet drukken. S middags zijn we naar het moslim gedeelte gegaan om weer te gaan shoppen en rond te kijken. Het blijft een sport om af te dingen en uit te komen op de prijs die we er voor willen betalen. Rond 18 uur zijn we vanaf het hotel weer vertrokken naar het station voor onze nachttrein. Deze rit zal slechts 14 uur duren. We hadden weer onze knusse coupes van 4 m² en 3 bedden boven elkaar.

10 oktober
Na een goede rit, met een beetje gebroken nacht zijn we om 9:00 uur op onze laatste bestemming, Beijing, aangekomen. Hier zijn we naar het hotel gegaan wat overigens erg luxe is, met een heerlijk ontbijtbuffet. Na ontbeten te hebben zijn we met onze gids Beijing ingegaan. We hebben een fiks eind ongeveer 20 km gewandeld en oa een bezoek gebracht aan de ox moskee, een boeddhistische tempel en een park. Je kunt merken dat de gids erg communistisch is opgevoed en gedrild is door het Chinese regime. Dit sijpelt door in al haar uitleg en is af en toe echt te bizar voor woorden. Even kort terug geweest bij het hotel om vervolgens met de bus en de metro te gaan zodat we zaterdag, onze vrije dag, weten hoe we ergens komen. Vanuit het metrostation gelopen stonden we ineens op het plein van de hemelse vrede. Dit was wel een bizarre gewaarwording. Hierna doorgewandeld en heerlijk Chinees gegeten. We eten al de gehele tijd met stokjes en dit lukt steeds beter. Zelfs rijst kan ik al met stokjes eten ;-) na het eten nog naar een Chinese acrobaten show geweest. Dit was echt fantastisch.

11 oktober
Vandaag dan eindelijk naar de Chinese muur. Onderweg naar de muur zijn we jog langs het olympisch dorp gekomen. Vanuit de bus het vogelnest gezien. Bij de muur was het op sommige delen bizar druk, maar dit kwam omdat Mao hier gelopen had. Wij zijn de andere kant opgelopen en dit scheelde wel een beetje. De muur is echt super stijl dit had ik niet verwacht. Sommige stukken liep je echt in 45 graden tegen de muur op. Ook de traptreden waren erg stijl. Op een gegeven moment werd het wel erg hoog en ben ik maar gestopt met klimmen omdat ik anders bang was niet meer terug te durven. Het uitzicht was echt fantastisch.
Na de muur zijn we door gegaan naar het zomerpaleis. We zijn met een drakenboot over het meer gevaren en hiervandaan terug gewandeld. Het was hier gigantisch druk. Na deze mooie wandeling teruggegaan naar het hotel.

12 oktober.

Vandaag een vrije dag. Met een aantal zijn we naar de verboden stad gegaan. Dit bleek gigantisch groot te zijn. We hebben hier zon 4 uur doorgebracht. Hierna een flinke wandeling gemaakt over het plein van de hemelse vrede en daarna door de hotoo, de krottenwijk van China. Dit was erg gaaf om te zien in hoe een kleine ruimtes mensen leven. Vanavond de laatste avond en zijn we met zijn allen uit eten geweest. Hier de traditionele Peking eend geproefd. Dit was erg lekker! Het waren pannenkoeken van filodeeg waar je zelf lente ui, komkommer, saus en eend in doet.

13 oktober
Vanochtend om 7:00 uur vertrokken uit het hotel. Een uurtje gereden naar het vliegveld. Hier veel gezeur bij tassencontroles omdat je geen aanstekers mag hebben. Om 11:00 uur vertrokken met het vliegtuig.

• 14 Oktober 2013 - 08:16

Mama: