Van Nepal naar Tibet - Reisverslag uit Shigatse, China van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu Van Nepal naar Tibet - Reisverslag uit Shigatse, China van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu

Van Nepal naar Tibet

Door: Linda Hofmans

Blijf op de hoogte en volg Linda

01 Oktober 2013 | China, Shigatse

Vanmiddag zijn we om 12 uur vertrokken om anderhalf uur later in Bhaktapur aan te komen. Snel onze tassen op de kamers neergezet om te gaan dwalen door de straten c.q. Openlucht museum van Bhaktapur. We hadden het idee dat we in de middeleeuwen terecht gekomen waren. Er waren diverse pleintjes met aan ieder plein zijn eigen ambacht. Zo was er bijvoorbeeld een pottenbakkersplein en zo nog meer. Op deze pleinen stonden velen houtgesneden tempels. In de steegjes kwamen we spelende kinderen of pratende ouderen tegen, kortom een wandeling om niet snel te vergeten. S avonds gegeten en daarna naar bed.

26 September
Vanochtend in alle vroegte het ontwaken van de lokale bevolking bekeken om vervolgens om 10 uur te vertrekken naar Nagarkot. Onderweg zijn we gestopt bij de hindoetempel Changu Narayan, een van de oudste tempels van het land. Rond een uur of drie zijn we aangekomen in Nargakot waar ons hotel boven op een Heuvel ligt waar we voor het eerst uitzicht hebben op de himalaya. Hier hebben we heerlijk de tijd genomen om te lezen of een spelletje UNO te spelen.

27 september
De volgende ochtend zijn we om 5:15 uur gewekt voor de zonsopkomst boven de Himalaya. Helaas was het niet helemaal helder. Tijdens het ontbijt trok het open en konden we alsnog foto's maken. Langs een schitterende route zijn we op weggegaan naar de grens met Tibet. Deze grens was een zeer aparte ervaring. Op het moment dat je van China naar Tibet gaat is er weinig aan de hand maar vice versa is dit een ander verhaal. We hebben in Chitwan al de nodige papieren in gevuld. ( mag alleen blokletters, een soort pen, datum specifieke manier etc) hij is met onze paspoorten per brommer naar Kathmandu gegaan om deze aan te vragen en uiteindelijk hebben we vandaag deze man weer ergens op straat opgepikt met een groepsvisum en onze paspoorten en is met ons meegereden naar de grens. Voor de grens, een lege brug, moesten we een rijtje maken op nummer van ons paspoort en dan naar de politie die op de brug staat lopen om je paspoort te laten zien en dan verder over deze lege brug lopen. Toen we hier allemaal over heen waren gingen alle tassen over de scan en werden ze vervolgens allemaal geopend, om te kijken of er geen boeddhistische dingen in zaten. Op het moment dat ze het niet zeker wisten was je het kwijt. Vervolgens weer langs een ambtenaar, je paspoort laten zien en nogmaals je koffer door de scan. Toen kwam nog het lastigste, klimmen en klauteren over allerlei Tibetanen die de hal in wilden en er met allerlei grote pakketten dwars voor stonden. Na veel klauteren met zijn allen er doorheen. Daarna stond er een bus op ons te wachten en konden we onze weg vervolgen naar zhangmu waar we de nacht door gaan brengen. De dag is ook gelijk bijna voorbij aangezien de klok nog dik 2 uur vooruit gaat. Meteen viel ons op dat op de smalle bergweggetjes kilometers lang de vrachtwagens geparkeerd staan. Dit zijn allemaal Nepalese vrachtwagens die naar Nepal willen. Er worden echter maar een paar vrachtwagens per dag doorgelaten. Het kan soms meer dan een maand duren voordat ze de grens over zijn.

28 september
Vandaag gaan we van Zhangmu naar Nyalam (3750 meter), vanaf nu beginnen de hoogteverschillen. dit is waar ik wel tegen opzie na de ervaringen van vorig jaar. Onderweg hebben we een schitterend uitzicht en komen we wel 20 watervallen tegen. Het stijgen gaat goed en ik lijk op dit moment geen last van de hoogte te hebben. Mede dankzij mijn preventieve medicatie. Aangekomen bij het hotel heeft degene die de kamers heeft geregeld geprobeerd een slaatje te slaan uit onze komst en 4 kamers met 4 bedden geregeld. Na lang praten krijgen we nog een paar kamers, maar vanacht deel ik mij kamer met Herman en Ineke, ook geen probleem voor een nachtje. Er is geen douche en we kunnen alleen koud water uit een kraantje halen of warm in een theekan. De wc is op de gang en is een hangtoilet. Dit is de slechtste kamer voor deze reis. S middags zijn we een rondje gaan lopen en dan merk je wel dat je op hoogte bent.

29 september
Vandaag gaan we verder naar Tingri(4550) Dit is ook een relatief korte reisdag maar we hebben wel de mogelijkheid om te wennen aan de hoogte. Vandaag zien we diverse malen de mount Everest en de andere pieken van het Himalaya gebergte. Fantastisch om te zien en menig foto geschoten..s Middags lekker even gelezen en toen ik na het eten wilde douchen bleek ik weer koud water te hebben, maar even snel bij anderen op de kamer gedouched.

30 september
Vanochtend om 7:00 uur de wekker gezet om de zonsopkomst te bekijken over de mount Everest was een beetje koud, maar het was de moeite waard! Na het ontbijt begon onze tocht naar Shigatse. Vandaag zijn er 2 passen die boven de 5000 m uitkomen. We zijn uiteindelijk om 16:30 uur in Shigatse aangekomen. Onderweg hebben we ons geen seconde verveeld. We hebben onze ogen uitgekeken hoe men de gerst aan het oogsten was, yak bij grote drinkplaatsen. Het himalaya gebergte met de mount everest als toppunt!Nomaden met hun tenten en natuurlijk de 2 passen die we gepasseerd hebben boven de 5200 m. Daarnaast zo' n 15 plasstops op de Tibetaanse hoogvlaktes ;-) deze zijn overigens beter te doen dan de wc's aangezien wij onze beesten nog betere plekken geven. Zal voor ons afkicken worden om niet meer wild te plassen. Vandaag hebben we ook met de Chinese trajectcontrole kennis gemaakt. Je krijgt een briefje als je het traject op rijdt en er staat bij hoe laat je bij de volgende post mag zijn. Gevolg iedereen gooit zijn auto langs de kant. De derde keer reden wij maar 55 km/uur en moesten aan het eind een half uur wachten!
Aangekomen in het hotel hebben we ons gesetteld en zijn we gaan eten bij een islamitisch restaurant. Met zijn elven hebben we diverse gerechten besteld uit een plaatjesboek en voortreffelijk gegeten. Rijst, mihoen, kip met honing sesam, saté, komkommer, spinazie. Misschien goed om te vermelden dat onze reisleider van origine kok is en ook wel weet wat lekker is en waar het goed is.

1 oktober
Vanochtend zijn we om 9:00 uur door de bus naar het Tashilunpoklooster van Shigatse gebracht. Dit is de residentie van de Panchen Lama en één van de belangrijkste operationele kloosters in Tibet. Dit klooster heeft, sinds de bouw in 1447 onder leiding van de eerste Dalai Lama, altijd een vooraanstaande plaats ingenomen. Hier kwamen geestelijke en politieke leiders bijeen om de politieke en economische besluiten voor het land te nemen. In die tijd leefden zo’n 3000 monniken in het klooster, nu nog ‘slechts’ 600.
Je moet je dit voorstellen als een stad binnen de stad Shigatse.
Onze gids Norbu is met ons meegegaan en heeft ons uitleg gegeven over het boeddhisme en de diverse tempels waar we in zijn geweest. In dit klooster zijn diverse tempels voor de verschillende lama's die Tibet heeft gekend. In de tempels mochten we helaas niet fotograferen of filmen en anders moest er fiks voor betaald worden. De rituelen en gebruiken die de mensen hebben zijn erg fascinerend om te zien. Mensen komen bijvoorbeeld met zakjes yakboter binnen en gaan dan van tempel naar tempel en in iedere tempel doen ze een beetje van deze yakboter in een kandelaar als zijnde wax om te branden. Om 12 uur waren we klaar met de bezichtiging van het klooster en hebben we met een aantal besloten om de tora te lopen. Dit is een gebedsroute die geheel tegen de berg omhoog loopt en waarlangs er vol continu gebedsmolens staan die mensen aan moeten raken. Dit was een erg indrukwekkende route en hadden we zeker niet willen missen. Rond 13:45 uur waren we hiermee klaar en zijn we gaan eten in een lokaal Tibettaans restaurant. Ze moesten erg lachen dat wij hier als toeristen kwamen eten, ze waren kennelijk niet gewend dat er toeristen kwamen eten, want ze zaten hier erg over te gniffelen. Hierna zijn we nog een ronde gaan lopen over een lokale markt, om vervolgens nog even tijd te hebben voor wat ontspanning.

Ik kan helaas geen foto's plaatsen op Facebook want dat is hier geblokkeerd

• 01 Oktober 2013 - 12:27

Lucien Kivit:

Mooi verslag Linda, moet een ongelooflijke ervaring zijn. Plezierige voortzetting van deze fantastische reis.

Groeten uit Rijkevorsel,

Lucien

• 01 Oktober 2013 - 13:16

Jente:

Wow! Zo mooi, ben benieuwd naar al die uitzichten over himalaya! Geniet ervan!!
    Ik geniet wel van de reisverslage tijdens mn saaie kantoordag op stage!
    Geniet er maar lekker van!
    Liefs, Jente