Incredible India - Reisverslag uit Benares, India van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu Incredible India - Reisverslag uit Benares, India van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu

Incredible India

Door: Linda Hofmans

Blijf op de hoogte en volg Linda

19 September 2013 | India, Benares

14 september 2013

Vandaag was het na lang wachten dan eindelijk zover. Om 9:15 uur hebben mijn ouders me opgehaald en kon de reis beginnen. Mijn moeder is met de trein meegereisd naar Schiphol. Op schiphol ging het afleveren van de bagage vlot. Nog even een bak koffie gedronken en daarna was het tijd om naar mijn reisgenoten op zoek te gaan. Al vrij snel had ik Jaap en Sven gebonden en zijn we door de douane gegaan. In het vliegtuig al snel anderen gevonden en kennis gemaakt. Na een rustige vlucht kwamen we op het vliegveld van India aan, hier zag het letterlijk zwart van de mensen die allemaal door de controle moesten. Er waren bijna 60 balies en ik moet zeggen dat het allemaal vlot verliep. Hiern snel de koffers gehaald en op zoek naar onze reisleider. Deze was snel gevonden. Inmiddels 2:15 uur in de ochtend liepen we naar buiten en liepen tegen een muur van 35 graden op. " welcome to India" na even gewacht te hebben kwam er een bus om ons naar Delhi te brengen. De rit duurde een half uur en is met geen woord te omschrijven. Overal waar je keek lagen mensen op straat te slapen, kinderen, volwassenen en ouderen. De ene gewoon op de grond en de andere in zijn fiets taxi. Overal vuil en viezigheid en hier en daar krioelde een rat tussendoor. Na deze indrukwekkende rit kwamen we om 03:15 in een mooi hotel aan waar we gauw onze slaapkamer met airco op zijn gaan zoeken.

15 september

Na een goede nachtrust van zo'n 4 uur hebben we ontbeten met roti pannekoeken. Na het ontbijt heeft de reisleider het een en ander uitgelegd over de reis en zijn we op pad gegaan. We zijn eerst naar een hindoe tempel gegaan om daarna door te gaan naar een Sikh tempel. We kregen hier een rondleiding en moesten allemaal een oranje zakdoek om ons hoofd. De Sikh tempel was erg bijzonder. Bij buitenkomst was er een groot zwembad waar de mensen aan het baden waren. Alle tempel bezoeken die wij gedaan hebben moesten we onze schoenen uit en die worden dan door iemand bewaakt. Maar je kunt je voorstellen dat als het om 10 uur s'morgens al 40 graden is, het aanvoelt om op blote voeten over marmeren vloeren te lopen. Op sommige stukken hebben ze tapijt neergelegd om enigszins te zorgen dat je kunt lopen. Na ons bezoek aan de Sikh tempel zijn we doorgereden naar een bepaald iets maar dit was dicht vanwege vip bezoek. Hier vandaan zijn we doorgereden naar de plaats waar Mahath Magandi gecremeerd is. Dit was een hele mooie serene plek binnen al de chaos van de stad. Hierna hebben we besloten dat we graag naar de lokale markt wilden en dit hebben we geweten ook, wat een gekke huis. Het valt op dat we echt een attractie zijn voor de Indiërs. Vooral de vrouwen in onze groep worden vaak op de foto gezet. Dit gebeurt vaak stiekem met een mobiel maar als we vragen of ze met ons op de foto willen dan stralen ze helemaal. Vanaf de markt zijn we nog de trappen van een grote moskee op geklommen maar hier mochten wij niet naar binnen. Het krioelde hier wel van de mensen en de grootste attractie waren wij geloof ik :-) mensen dromden om ons heen. Na alle indrukken van deze dag zijn we teruggereden naar het hotel om even op te frissen. We hebben afgesproken dat we s avonds om 19:00 uur verzamelen om uit eten te gaan en wie mee wil gaat mee en wie niet wil ook prima. We gaan vanavond naar een typisch Indiaas restaurant waar we een zilveren dienblad voor onze neus krijgen met 6 schaaltjes er op. De obers komen langs en gooien 3 prutjes op ons dienblad en daarbij ook een hapje. We verbazen er ons over dat het op het blad gegooid wordt en niet in de bakjes maar dat is gauw voorbij aangezien ze daarna de bakjes komen vullen met de volgende gang. Gelukkig kun je kiezen uit mild of spicy want mild is voor mij al pittig genoeg ;-). Bij al deze prutjes worden diverse soorten vers gebakken brood geserveerd wat erg lekker is. Alles tijdens deze maaltijd is vegetarisch en ik moet zeggen dat als al het eten zo bereid wordt heb ik er geen moeite mee om een maand vegetariër te zijn. Na een lange dag keren we terug naar het hotel om nog een drankje te doen op het dakterras waarna ik lekker ben gaan slapen.

16 september
Ook vandaag gaat de wekker weer op tijd omdat we om 7:00 uur gaan vertrekken naar Agra. Na een ontbijt vertrekken we via de mooi aangelegde rustige tolwegen richting Agra. We gaan eerst lunchen in Agra om vervolgens door te rijden naar Fateh pur Siki, de verloren stad. Je kunt namelijk niet om Agra heen maar je moet er dwars door heen. We dachten dat Delhi druk was maar Agra is helemaal een grote chaos. Het is een krioelende bende van motoren, handkarren,scooters, fietskarren, auto's bussen, vrachtwagens en voetgangers door elkaar heen. Hierbij gebruikt ook iedereen vol continu zijn toeter dus complete gekte.Mensen presteren het om met meerderen op een motor te rijden. Het record wat we geteld hebben is met 5 personen op een motor. Dat er in onze ogen relatief weinig gebeurd is wat ons betreft een raadsel.

In fateh pur Siki hebben we uitleg gekregen over deze stad. Dit complex is vroeger gebouwd voor alle godsdiensten en je ziet dan ook alle bekende symbolen terug. Na hier een poos in de bakkende zon rondgelopen te hebben, zijn we nog naar de grote moskee geweest. Na alles gezien te hebben zijn we vertrokken naar ons hotel in Agra waar we rond 18:30 uur gearriveerd zijn. Na opgefrist te hebben en ons geïnstalleerd te hebben in de kamers hebben we op het dakterras van het hotel Indisch gegeten. Vanaf het dak konden we de attractie van morgen al zien liggen, de Taj Mahal! Hierna was iedereen behoorlijk moe en zijn we naar bed vertrokken.

17 september
Vanochtend moesten we om 6:00 uur klaar staan om naar de Taj Mahal te gaan. Bij zonsopkomst is het nog super rustig en konden we op ons gemak foto s maken zonder dat er te veel mensen voor stonden. Dit was echt fantastisch. Door het licht weerkaatste de Taj Mahal in het water wat een heel mooi effect gaf.

Na hier 2 uur rondgelopen te hebben zijn we naar een restaurant gegaan om te gaan ontbijten.Dit hebben we gedaan met tuk Tuks die voor 3,5 euro p.p. De hele dag tot onze beschikking stonden. Wij geven aan wat we willen zien en zij rijden ons er naar toe en wachten tot we weer komen, ideaal. Na het ontbijt zijn we onze dagrugzak gaan halen aangezien deze niet mee mocht naar de Taj Mahal. Daarna zijn we naar de baby Taj en het rode fort geweest. Daarna nog wat winkeltjes gekeken. Op dit moment is er een festival gaande voor de god Ganesha. Je ziet veel mensen met het beeld van deze god op straat. Ze dansen er omheen en gooien met gekleurd poeder ( net als in de sony reclame) we stonden te kijken en twee van onze reizigers werden ook flink bepoederd, dit was wel komisch om te zien.
Hierna zijn we teruggegaan naar het hotel waar we nog even gezwommen hebben. Om 18:00 uur werden we opgehaald door een bus om naar het station te gaan om de nachttrein naar Varanasi te pakken. Met de bus zijn we door de chaos van Agra gereden. Bij het station was er de mogelijkheid om de koffers te laten dragen. Waar wij al moeite hebben met het tillen van 1 koffer of tas, stapelden deze mannen 2 grote koffers op hun hoofd en namen ze er in beide handen ook nog een. Ze liepen als een speer trap op en af, ongelooflijk. Ook op het station mijn ogen uitgekeken, het krioelde van de ratten op de rails en de apen liepen over het dak. De treinen waar de lokale bevolking in reist zou bij ons niet eens door de keuring voor vee vervoer komen. De deuren staan open en zelfs op de treden hangen nog mensen. Toen de trein met dik een half uur kwam, konden we op weg. Wij hadden een luxe variant waar we per compartiment 2 stapelbedden hebben. Vrij snel na het opmaken van mijn bed ben ik gaan proberen te slapen, maar daar is helaas weinig van terecht gekomen.

18 september

Om 6:30 uur zijn we met de trein aangekomen in Varanasi en hiervandaan zijn we met een bus naar ons hotel gebracht. Gelukkig waren de kamers al beschikbaar en konden we douchen en even bij komen. Om 11:00 uur zijn we weer vertrokken om naar de rivier de Ganges te gaan kijken. Hier zijn we met fietstaxis naar toe gegaan, hierbij hebben we onze ogen uitgekeken. De verkeers chaos is hier nog erger dan in de andere steden. Bij de Ganges aangekomen kwamen we er achter dat we helaas niet langs de Ganges konden wandelen aangezien het water zo hoog heeft gestaan en nog staat dat de mogelijkheid er niet was om langs de Ganges te wandelen. Aangezien de temperatuur inmiddels was opgelopen tot 45 graden en een luchtvochtigheid van 80% hebben we maar besloten wat te gaan drinken in een restaurant met airco. Op dit dakterras hadden we een mooi uitzicht op de Ganges. Hierna zijn we nog gaan lopen door de steegjes van Varanasi. Dit is een groot gangenstelsel van straatjes, koeien, kleuren, herrie en geuren. Je zintuigen worden hier werkelijk zo overprikkeld dit is niet te geloven.
Hier hebben we een poosje rondgedoold en wat souvenirs gekocht en daarna met een fietstaxi weer terug naar het hotel. Hier even kort geprobeerd op te frissen. Dit heeft hier echter weinig zin want binnen 2 minuten guts het water uit je poriën.
Om half zes zijn we weer vertrokken naar de Ganges om daar de afsluiting van het festival voor de god Ganesha te gaan bekijken. De mensen hebben hier in de verschillende wijken hun beelden van de goden en het beeld van Ganesha is over straat gedragen en hierbij hebben veel mensen gedanst en gegooid met de poeder. Ze brengen daarna hun beeld van Ganesha en dan gooien ze het in de Ganges met ook de nodige offers van bloemen etc. Daarnaast waren er rituelen met bellen etc ter offering. Dit was een apart schouwspel om te zien. Daarna zijn we met de fietstaxi terug gegaan naar het hotel. Dit was echt een dodemansrit. Onze fietser ging een soort van wedstrijd doen met zijn collega's, eerst was dit even leuk, maar toen hij als een gek begon te racen vonden we het niet zo heel grappig meer, m.n. Door al het verkeer om ons heen. Tijdens het rijden schoot de ketting van zijn fiets en deze legde hij er zelfs tijdens het rijden door die chaos weer op. Was blij toen we bij het hotel waren.

19 september
Vanmorgen ging de wekker om 4:30 uur, zodat we om 5 uur een boottocht over de Ganges konden gaan maken. Tijdens de rondvaart in de roeiboot hadden we uitzicht op de badrituelen van de mensen in de Ganges. Dit water is zo ontzettend vuil dat is gewoon niet te beschrijven en dan zie je de mensen het drinken omdat ze zeggen dat het heilig is en dus geen kwaad kan. Het meest indrukwekkende tijdens deze tocht waren de kleine en grote crematoria. Het is India gebruik om aan de rivier de Ganges houtstapels te bouwen waarop zij hun overledenen verbranden. Men bouwt een toren van hout waar het lichaam opgelegd wordt en daar bovenop komt nog een stapelhout om te zorgen dat het lichaam tijdens de verbranding niet om hoog komt. Voordat het lichaam op de houtstapel wordt gelegd, ligt het met de Voeten in de Ganges en voert de oudste man van het gezin een ritueel uit. Eerst wordt zijn hoofd kaal geschoren en vervolgens gaat hij met heilig water het lijk groeten. Als het lijk eenmaal voor een deel verbrand is dan prikken ze met een bamboestok in de scheden. Als de schedel barst is het ritueel afgelopen omdat dan de ziel naar het nirvana heeft kunnen vertrekken. De as wordt dan bij de Ganges neergegooid en door de "untouchables" doorzocht op eventuele gouden tanden etc. Vrouwen mogen bij de crematie niet aanwezig zijn omdat als deze emotioneel worden, de geest moeilijker uit het lichaam kan treden. Na de boottocht zijn we ook meegenomen om tot 5 meter van dit ritueel te komen staan. Dit heeft echt ontzettend veel indruk gemaakt.
Na ons bezoek hier zijn we via de nauwe straatjes verder gelopen en hebben we een motor riksja geregeld en zijn met een deel van de groep naar de plaats gegaan waar Boeddha zijn eerste lezing heeft gehouden. Ook nu weer loopt het kwik tegen de 45 graden en is het enorm vochtig. Na terugkomst hebben we een rust moment ingelast.

We zijn pas een paar dagen op reis maar het voelt al heel lang. Het is zo'n op een stapeling van indrukken, qua weer, smaak geur en vooral wat je ziet. Het is een grote chaos, maar zo'n interessante chaos waarbij je van de ene verbazing in de andere valt. Ik geniet echt gigantisch!

• 19 September 2013 - 11:13

Sandra :

Heey Lin,
    Zo te lezen een hele ervaring! Heftig van die lijkverbranding. Ik had dat bij 3 op reis gezien. Ze hebben dus ook Tuk Tuks gaaf ; )

• 19 September 2013 - 11:46

Mama:

geweldig wat je in die paar dagen al gezien en gedaan hebt. geniet er maar van met volle teugen

• 19 September 2013 - 15:00

Gerard Dekkers:

Hoi Linda geniet van je vakantie, wij blijven maar lekker in ons eigen kikker landje, maar als je van reizen houdt is dit weer een mooie ervaring, blijf gezond en hou de moet er in.
    grt, tante Ida en ome Gerard

• 19 September 2013 - 15:24

Lucien Kivit:

Hoi Linda,

Bijna al een week weg en in die korte tijd heb jij al heel wat mooie en interessante zaken van India gezien. Lijkt me een geweldig land, zullen over een week of 2 wel foto's zien Van Hans en Bep ( de zuster van tante Toos ), die ook vorige week naar India zijn vertrokken. Prettige voortzetting en vol verwachting van de verdere reisverslagen. Bye !

• 19 September 2013 - 17:38

Oom Mari:

Heel leuk en goed geschreven.
    Ik wens je nog een prettige voortzetting van je reis door India.

Mari

• 22 September 2013 - 21:52

Lex Schaling:

Hallo Linda,

Heel veel indrukken lees ik zo. Tegelijkertijd weet ik ook weer waarom ik zelf hier niet naar toe zal gaan. Veel te veel mensen, had ik trouwens al van anderen gehoord. Maar je komt wel wijzer terug.

Nog een mooie reis.

Lex Schaling