vervolg peru - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu vervolg peru - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu

vervolg peru

Door: Linda

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 Maart 2012 | Ecuador, Quito

7-3
Vandaag gaat de trein terug van Agua Calientes naar Oyantaitambo en vandaar uit ben ik met een taxibusje naar Cusco teruggegaan. Onderweg met de trein kom je langs het startpunt van de Incatrail. Mensen stonden enthousiast zwaaiend klaar om te starten met de tocht. Zij weten nog niet wat ik nu weet. ;-) na terugkomst in Cusco direct het vervolg van mijn reis geregeld. Een busticket naar Puno gekocht zodat ik morgen verder kan en daarna als een speer mijn nog steeds natte en inmiddels flink stinkende kleding uitgezocht voor de wasserette zodat ik hopelijk over een aantal uur schone en droge kleding terugkrijg. Hierna wat uitgerust van de inspanningen van de afgelopen dagen.

8-3
Vanochtend vroeg wakker en vertrokken naar de bus naar Puno. Aangekomen bij de busterminal blijkt de bus waarmee ik zal reizen bij de garage te staan voor reparatie. Vlug wordt ik omgeboekt naar een andere maatschappij, wat resulteert in een extra uur wachten. :-( De busreis verloopt redelijk voorspoedig en om 16:00 uur kom ik aan in Puno. Snel naar mijn hostel gegaan en hier een excursie voor de volgende dag geboekt en ook direct mijn vervolg ticket. Hierna de stad ingegaan om voor 3 euro een compleet menu te krijgen ( voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht.) gewoon te veel om allemaal op te krijgen. Daarna in het hostel nog zitten kletsen. Het is hier een stuk kouder dan in Cusco. Dit is dan ook goed te merken in het hostel.

9-3
Vandaag tijd voor een tweedaagse excursie naar Uros, Amantani en Taquilles. We vertrekken met een busje naar de haven waar een bootje klaarligt om ons mee het titicaca meer op te nemen. Na een 1/2 uur varen komen we aan bij Uros. Dit zijn drijvende rieteilanden, waar mensen nog steeds wonen. Ze creëren deze eilanden zelf door grote blokken riet uit te steken en deze bij elkaar te binden. Op deze blokken leggen ze lagen riet van zo'n 1,5 meter dik. In het regenseizoen worden deze lagen iedere week ververst. In het droge seizoen gebeurt dit 1x per maand. Het is interessant hoe ze alles maken, maar het is ook erg commercieel. Ze proberen je bijna te verplichten om dingen te kopen. Hierna zijn we verder gegaan naar het eiland Amantani. Dit eiland is 3 uur varen en het meer is erg onrustig. Er komen hoge golven die ons alle kanten op slingeren. We hopen met zijn allen dat de schipper weet wat hij doet, want het is erg ruw. Na 4 uur komen we uiteindelijk aan op het eiland. De meeste van ons zijn erg blij dat we heelhuids aangekomen zijn. Op het eiland worden we opgewacht door de families waar we zullen overnachten. De groep wordt opgedeeld in 3 groepjes en we worden meegenomen door de gezinnen. Aangekomen bij het gezin krijgen we een nette kamer toegewezen met 3 bedden. Ik ben samen met Ken uit Japan en Florian uit Frankrijk ingedeeld. Na bijgekomen te zijn van de onrustige vaart, had Mathilde de moeder van het gezin voor ons gekookt. We kregen soep, rijst, sla en kip. Dit hebben we gegeten in een klein keukentje. De soep werd gekookt op een hout vuur in een ketel. Na het eten zijn we het eiland gaan verkennen. Ook hier had ik weer flink last van de hoogte. Helaas nu geen medicatie bij. Hierdoor moeten besluiten om niet mee de berg te beklimmen aangezien ik met het lopen over het eiland al naar adem loop te happen :-( . Ik ben mee teruggegaan naar het huis en daar heerlijk een boekje gaan lezen tot de anderen terugkwamen. Na het eten werden we omgekleed in traditionele kleding en meegenomen naar een zaaltje in het dorp waar een feest gehouden werd met alle toeristen die op het eiland waren en alle gezinnen. Dit was erg leuk en gezellig. Hierna gaan slapen.


10-3
Vanochtend gewekt met een ontbijt van vers gebakken pannenkoeken. Na het ontbijt was het tijd om afscheid te nemen. Aangekomen bij de haven bleek dat het meer weer erg ruw was en er werd besproken dat we beter niet naar het andere eiland konden gaan. Hierdoor besloten om terug te gaan naar Puno. We hoorden ook dat de dag er voor slechts 4 van de 8 boten tot Amantani waren gekomen. De rest heeft om moeten keren. Na een redelijk rustige tocht van zo'n 4 uur zijn we aangekomen in Puno. Hier ben ik het dorp ingegaan om nog wat rond te gaan kijken. S avonds zitten kletsen met een aantal mensen. Het is een heel rustig hostel en de eigenaren proberen er alles aan te doen om een zo goed mogelijk hostel te zijn. Zij vertelden hoe belangrijk een review over hun hostel kan zijn. Iemand gaf een slechte review en dat scheelt gelijk een hoop gasten. Mensen gaan steeds hogere eisen stellen. Steeds vaker willen ze een flatscreen en internet dat sneller is dan ze thuis hebben. Schijnbaar is een schoon bed en schone douche geen prioriteit meer.

11-3
Vanochtend door de eigenaar van het hotel naar de bus gebracht. Hij had met de busticket voor mij speciaal gevraagd om panorama uitzicht. Ik zat dus boven in de bus helemaal vooraan. (dit zijn altijd de plaatsen die ik mijd omdat ik dit eng vind ;-( ) kon nu niet zeggen dat ik dit niet wilde. Een busrit van zo'n 6,5 uur naar Arequipa. Dit is de laatste lange busrit om te verplaatsen! In Arequipa aangekomen in mijn. Hostel was ik van plan om te gaan lunchen/ dineren begint het gigantisch te hozen. Zo hard dat naar buiten gaan totaal niet mogelijk is. Ik heb uiteindelijk bijna 2 uur moeten wachten om te kunnen gaan eten. Echt bizar. Voordat ik ben gaan eten ook nog een toer voor morgen kunnen regelen naar de Colca Canyon. Deze Canyon is 2 x zo diep als de grand Canyon. Of ik tussen 2:30 en 3:00 uur klaar wil staan. Snel nog wat gegeten en toen mijn bedje ingedoken.

12-3

Om 2:00 uur de wekker gezet. Dit deed wel even flink pijn. Naar beneden gegaan om te wachten en werd uiteindelijk om 3:10 uur opgehaald. Er werd gezegd dat we over 3 uur zouden gaan lunchen en we nu konden gaan slapen. Er lag voor iedereen netjes een deken, die we later flink nodig bleken te hebben. Na 2,5 uur dommelen keek ik naar buiten en reden we tot mijn grote verbazing midden in de sneeuw. We reden over een bergpas van 4900 meter. Op de top stopten we om foto's te kunnen maken. Fantastisch uitzicht over 3 vulkanen en een hoop sneeuw. Hierna snel de bus ingegaan want het was echt super koud buiten. Na een uurtje aangekomen bij de plaats van het ontbijt en hierna doorgereden naar Chivay. Hier kun je condors zien vliegen. We hebben 45 min langs de klif gewandeld en daarbij zo'n 10 condors gezien was echt gaaf. Hierna zijn we onze weg vervolgd via diverse dorpjes en uitzichtpunten over de vallei. Om daarna terug te keren naar Arequipa.

13-3
Vandaag als eerste werk een puffer gehaald. Heb het superbenauwd en voel me niet heel lekker. Gelukkig hoef je hier slechts een drogist binnen te lopen en te roepen wat je wil zonder doktersrecept. Het kost ook bijna niets ideaal. Hierna de stad gaan verkennen. Ze hebben hier schitterende kerken en monumentale gebouwen. Ik ben naar het klooster van Santa Catalina geweest. Dit is een heel groot klooster wat met de verschillende straatjes bijna een dorp op zich was. Na nog wat laatste inkopen was het tijd om naar het vliegveld te gaan voor mijn vlucht naar Lima. Benieuwd of ik geen kleine lettertjes heb gemist bij het kopen van mijn ticket via het internet. Ik heb deze namelijk een aantal weken geleden voor nog geen 20 euro gekocht. De vlucht duurt 1,5 uur terwijl een busticket 45 euro kost en er 18 uur over zou doen. Aangekomen op het vliegveld blijkt dat mijn ticket in orde is en dat ik mee kan zonder extra geld :-). Een super vlucht gehad met zelfs eten en onbeperkt alcohol aan boord, echt bizar.
In Lima snel overgestapt in een taxi en me naar mijn hostel laten brengen.

14-3
Vandaag naar het oude centrum van Lima gegaan om daar de omgeving te verkennen. Ook deze stad beschikt over de nodige mooie koloniale gebouwen en kerken. Ik heb er dan ook menig een van binnen en/ of buiten gezien. Om 12 uur werd er bij het presidentieel paleis gewisseld in de wacht. Dit was een hele ceremonie met muziek en een hoop agenten die de straat af moesten zetten.

15-3
Na wat gelummeld te hebben en gekeken te hebben wat ik wilde zien besloten Mira Flores, de wijk waar mijn hostel is te gaan bekijken. Een wandeling gemaakt door meerdere parken die zich aan de kust bevinden. Helaas kwamen er vanuit de kust veel wolken binnen drijven waardoor de zee niet zo goed te zien was. Hierna naar het centrum van Mira Flores gewandeld en mezelf getrakteerd op een mani- en pedicure. Voor een hele10 euro! Echt bizar wat dingen hier kosten. Hierna een echte toerist gespeeld en met zo'n open dak bus een uurtje door de wijk getoerd.

16-3
Vandaag is het dan eindelijk zover om naar Ecuador te gaan. Ik heb hier erg naar uit gekeken. Om 09:00 uur komt de taxi voorrijden om me naar het vliegveld te brengen. Met een vertraging van 45 minuten vertrekken we om 13:45 uur naar Quito om hier om 16:00 uur aan te komen. Het voelt erg goed om hier weer te zijn! Buiten direct de eerste aanvaring met een taxi chauffeur. Ik vraag hem hoeveel het kost naar mijn hostel en hij wil 7 dollar! Ik heb hem verteld dat het slechts 3 dollar was, maar hij wilde er nog 5. Hem direct benoemd dat dit bizarre prijzen waren en mijn spullen opgepakt en naar de overkant van de straat gelopen. Hier een taxi met een meter gepakt en deze kwam keurig op 2,86 dollar uit tot de voordeur van het hostel ;-) toch weer even flink wat geld bespaard. Mijn hostel ligt echt midden in de uitgaansbuurt met alle barretjes en restaurantjes (mariscal) het is hier dan ook een drukte van jewelste op straat. Had even moeite met me te oriënteren op straat omdat er erg veel veranderd is, maar had al snel een vertrouwd restaurant (zocalo) gevonden. Het eten is echter niet zo goed meer als vroeger. Het valt hier gelijk op dat de prijzen een stuk hoger zijn dan in Peru en Bolivia. Dit is wel weer even wennen.

17-3
Na een onrustige nacht door de vele herrie op straat, vandaag eerst mijn was naar de wasserette gebracht zodat ik deze vanmiddag weer op kan halen. Hierna naar het historische centrum van Quito gegaan, waar ik rondgedwaald heb langs de oude gebouwen van Quito en over de markt. Hierna nog even langs ons oude huis gelopen en naar het winkelcentrum geweest. Is heel raar maar er hangen nog steeds bepaalde geuren die ik me herinner van 9 jaar geleden. Vanmiddag mijn was weer teruggekregen en heerlijk mijn boek uitgelezen. Morgen zal ik samen met Gladys, voormalig docente, naar de evenaar gaan. Heb hier erg veel zin in.

  • 18 Maart 2012 - 08:26

    Iris:

    Hey Linda,

    Wat maak je weer een hoop mee zeg!!
    Je verhalen klinken echt super.
    Geniet nog even lekker!

    Groetjes Iris

  • 18 Maart 2012 - 11:19

    Hiltje:

    Oh je had ook mijn foto's kunnen krijgen uit Peru ;-) Ik heb dezelfde..... Peru is echt heerlijk nietwaar? Ik heb er ook volop genoten! Ik denk dat jij nog een beetje in het regenseizoen zit zeker? In Juni hadden we een rustig titicaca meer waarbij we nog hebben liggen zonnen op het dek! Veel plezier met je laatste stukje van de reis, hoop snel weer gezellig met je bij te praten in een iets warmer dan je vertrok, Nederland!
    Besos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 461
Totaal aantal bezoekers 30191

Voorgaande reizen:

13 Juni 2014 - 04 Juli 2014

Roadtrip USA

27 November 2013 - 29 November 2013

Stedentrip Boedapest

14 September 2013 - 13 Oktober 2013

Van Delhi naar Bejing

01 Februari 2012 - 27 Maart 2012

Rondreis zuid amerika

12 November 2010 - 04 December 2010

Mayaroute

17 September 2009 - 16 Oktober 2009

rondreis usa

29 April 2008 - 16 Mei 2008

Rondreis Italie

14 Oktober 2007 - 01 November 2007

rondreis thailand

07 November 2006 - 14 November 2006

Egypte 2006

02 Maart 2006 - 30 Maart 2006

Ecuador 2006

Landen bezocht: