Adrenaline is weer op pijl - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu Adrenaline is weer op pijl - Reisverslag uit San Cristóbal de las Casas, Mexico van Linda Hofmans - WaarBenJij.nu

Adrenaline is weer op pijl

Door: Linda Hofmans

Blijf op de hoogte en volg Linda

17 November 2010 | Mexico, San Cristóbal de las Casas

Hallo

Gisteren zijn we vertrokken vanuit Palenque naar San Cristobal. Dit zou een rit van 5,5 uur worden met een uitgebreide stop bij Agua Azul een waterval waar we lekker zouden gaan relaxen. Het is echter een beetje anders verlopen. Nadat we nog geen kwartier op pad waren bleek er een wegblokkade opgeworpen te zijn door een aantal leraren die staakten omdat zij hun salaris al 10 maanden niet gekregen hadden, dit was een vreedzame blokkade totdat de inheemse bevolking bedacht had dat ze ook nog wel wat te klagen hadden. Onze gids was naar de blokkades toegelopen om te horen wat de eisen waren. De weg tussen Palenque en San Cristobal is van de inheemse bevolking. Er is in de jaren 90 een bloedige aanvaring geweest tussen de zappatistas en de politie. Dit heeft veel negatieve publiciteit opgeleverd voor de politie en zij hebben een soort van wapenstilstand nu. De politie laat daarom ook deze wegblokkades toe. Nadat de politie even geprobeerd had te onderhandelen, gingen zij zonder resultaat weg, waarop de mayas geld vroegen zodat je langs de plank met spijkers mocht. Op het moment dat de politie er niet bij staat is er dus geen spraken van corruptie. Onze gis had staan praten en wij zouden er door mogen als we betaalden. Echter mensen gingen langs elkaar heen rijden en de weg werd een chaos en onze chauffeur durfde niet echt door te drukken. Toen we eindelijk nog twee autos voor ons hadden besloten ze dat er voor 13 uur niemand meer langs zou mogen. We konden dus wachten. De sfeer was wat grimmig en we moesten vooral in onze bus blijven. Op een gegeven moment kwam het complete leger oprukken met machinegeweren en andere zaken die je liever niet ziet. We konden toen alleen maar hopen dat het rustig bleef. Uiteindelijk mocht het leger door en lieten ze ons na betaling van 3 euro voor de hele bus ook doorrijden. Na 4 uur wachten mochten we dan eindelijk verder. Uiteindelijk zijn we een uurtje bij de waterval geweest en kwamen we pas om 20 uur in San Cristobal aan. Hier hebben we wat gegeten en zijn we ons bed op gaan zoeken.

Na een zeer koude nacht zijn wqe vanochtend naar de kloof van Sumoero gegaan. Hier zijn we met een speedboot gaan varen. Hebben veel vogels gezien en een stuk of 20 krokodillen dit was echt super. Nu hebben we net gelunched en gaan we de stad verkennen en souvenirs kopen.

groetjes

• 17 November 2010 - 20:51

Hiltje En Edwin:

Hey Lin,
    Tjonge jonge.... heb jij weer ;-) Laten we er maar vanuit gaan dat jij je adrenaline van deze vakantie alvast hebt gehad! Hopelijk gebeuren er niet te veel gekke dingen onderweg... Hier is verder alles rustig. Ga zo even lekker in bad en daarna Ed pesten ;-)
    Veel plezier nog en lekker genieten.
    Beso

• 17 November 2010 - 21:04

Sandra:

He wat een gave foto´s heb je tot nu toe!! Ik ben jaloers. Hoe was de boot tocht vast niet gaver dan die in Bangkok!! Anders wil ik daar ook een x over het water gaan scheuren!! Gezellig daar met al die geweren. Mexico is nu niet zo gezellig maar Berlijn is nu ook niet echt de place to be. Maar dat zie je daar vast niet op het Mexicaanse nieuws of wel? groetjes aan Rachel.

• 17 November 2010 - 22:47

Magda:

Gaaf zeg die foto's en dat dat jouw weer moest overkomen ......best benauwde uurtjes denk ik hoop dat je op je reis niet meer zulke dingen tegenkomt veel plezier en geniet maar van de leuke dingen groetjes van ons

• 18 November 2010 - 13:46

Bianca :

Haay Linda,

Foto's zien er echt geweldig uit!! Je hebt in ieder geval wat meegemaakt;)!

Geniete ervan en ik kijk uit naar je volgende verhaal:-)

Groetjes Bianca

• 18 November 2010 - 14:31

Mama:

het zou Linda weer niet zijn . Jou moet toch ook altijd iets idioots overkomen. Kijk je wel uit dat je in een stuk terugkomt? Je foto's zijn erg mooi ik word er jaloers van.
    groetjes mama en papa